De
renners van Team Over the Hill gaan zeer serieus te werk in hun voorbereidingen
voor Tour for Life. Medische keuringen horen daar uiteraard bij, zeker voor de
ouderen onder ons die soepel over de heuvel willen gaan. Hartfilmpjes worden
gemaakt, bloedonderzoek en inspanningstesten worden afgenomen. Vetpercentages,
lactaatmetingen en zuurstofopnames worden zorgvuldig vastgesteld om anaerobe en
aerobe drempels te bepalen. De uitslagen van deze test zorgen soms voor wat verwarring,
maar bieden voor de meesten van ons houvast om ons te storten op kilometers
maken in de juiste trainingszones. Hoe ver sommige renners daarbij gaan blijkt
uit onderstaand verslag vanuit het Universitair Ziekenhuis, gelegen aan de De Pintelaan 185 in Gent, België. Ook
hierbij wordt een op leeftijd zijnde deelnemer aan de Tour for Life gekeurd, waarbij niet de renner maar zijn
fiets onder handen wordt genomen: een 23 jaar oude
Pinarello Trevisio onderging een vijf uur durende loodzware medische test. Bij
deze het verslag van de testrijder Drs S. de Tig, waarbij moet worden opgemerkt
dat de testuitslagen van de betrokken renner, waaronder de psychologisch
rapporten, niet zijn vrijgegeven door de medische staf:
Parcours:
Het zwaarste deel van de Ronde van Vlaanderen,
vertrekkend en aankomend in de stad Oudenaarde. Totaal gereden afstand 133
kilometer waarvan 23,973 kilometer op kasseistroken. Gemiddelde snelheid: 27,1
km/u, maximum snelheid 62,5 km/u, op de
kasseien een maximum snelheid van 38,2 km/u
Patient:
Pinarello Trevisio met een gewicht van 11,00
kg. Framemaat
(centrum trapas tot
centrum kruising bovenbuis): 56 cm. Bandenspanning van zowel de voorband als de achterband 7,7 bar. Röntgenfoto’s
tijdens de tocht allen mislukt vanwege de barre omstandigheden. Bloedonderzoek:
over het algemeen geen verlaagde waarden aangetroffen.
Frame: Pinarello Trevisio, Columbus SL à frame
zeer stijf zowel bij het dalen, het bochtenwerk en bij het stijgen. Tijdens de
rustmomenten is er zelfs sprake van een zeer zeer functioneel stijf frame. Op
de kasseien een goede cadans tussen stijfheid en elasticiteit Eindcijfer: 9
Voorvork: Pinarello SL à goede
stugheid en elasticiteit, af en toe een beetje springerig op de
kasseistroken Eindcijfer: 8
Crankset: Shimano 105 triple 50-40-30 à geen
enkel dat dit onderdeel problemen vertoonde tijdens de vijf uur durende
tocht Eindcijfer: 9
Pedalen: Shimano Ultegra (2013) à goede
klik/klak verhouding tussen de raceschoen en de beide pedalen bij het
vertrekken, afstappen gaat erg gemakkelijk Eindcijfer: 9
Pion Shimano type ?!? zeven speed 24 – 13
Shimano à af en toe hapert het systeem in combinatie met de ketting en de achter
derailleur. Voor het bestijgen van hellingen met stijgingspercentage boven de
12% zou een bergverzet aan te raden zijn Eindcijfer: 7
Ketting: Shimano 105 à op de
kasseistroken lijkt de ketting iets te lang is waardoor deze af en toe tegen de
achtervork en tegen de spaken van het achterwiel wordt aan geslingerd. De
spaken van het achterwiel maken dan een mooi vrolijk zingend geluid Eindcijfer:
7
Derailleurs / shifters: Shimano 105 à bij het
schakelen moest Drs S. de Tig wel vaak zoeken naar de juiste stand van de
shifter / achter derailleur positie, dit gaat vaak gepaard met ratelen van de
ketting, dit geeft wel veel bekijks bij wielertoeristen met een mooie nieuwe
hedendaagse carbon fiets. Voor derailleur werkt perfect Eindcijfer: 7
Stuur Sakae SA Custom à zeer
goede grip geen trillingen in de bochten en veert 100% mee met de trillingen op
de kasseistroken Eindcijfer: 8
Stuurpen merk ??? à na 150
meter op eerste kasseistrook stond het stuur in 45 graden ten opzichte van het
voorwiel, na het goed vastdraaien van de stuurpenbout zijn er geen problemen
meer opgetreden Eindcijfer: 6
Zadel: San Marco Rolls (viscount wit) à zeer
comfortabel zadel geen moment uit het zadel gemoeten vanwege drukplekken
enzovoort, wel uit het zadel gemoeten bij hellingen met een stijgingspercentage
boven de 13% Eindcijfer: 10
Remmen: Shimano 105 à een en
al lof, helaas zijn er geen originele remblokken meer te koop, vandaar dit
Eindcijfer: 9
Wielen: Araya 36 spaaks velgen, super hard
anodized 28 inch à geen spaakbreuk gehad, zelf niet nadat er met 40 kilometer per uur
door een groot gat werd gekoerst, een echte aanrader voor elke kassei /
bergfietser (velgen zijn niet meer te koop) Eindcijfer: 9
Banden: Continental grand prix 4000S 23 mm
(2013) à geen lekke banden gereden en een goede grip op de kasseien zelfs op
nat wegdek. Verder een goede grip bij het remmen en bij het uitwijken van
verdwaalde automobilisten die het niet hebben op Drs S. de Tig (tweemaal)
Eindcijfer: 10
Accessoires: twee bidonhouders, pomp NWP
(2013), Mio Cyclo 305 navigatiesysteem (2012) en cateye Velo 9 kilometerteller
(2013) à alle accessoires functioneren zeer goed (de pomp niet nodig gehad),
tijdens een van de kasseistrook afdaling is er een nokje van de Mio Cyclo 305
afgebroken, dit is wel een minpunt (de Mio is een Belgisch design, echter made
in China) Eindcijfer: 9
Eindoordeel:
Met lof
geslaagd met een test gemiddelde van 8,35. Fiets is goed gekeurd voor de Tour for Life 2013!
Met vriendelijke groeten en een perfecte rit
namens het medische fitheidsteam van het Universitaire Ziekenhuis
te Gent
P.S. de testrijder Drs S. de Tig is voor twee
dagen ter observatie opgenomen in het ziekenhuis in verband met wandelende
nieren en vele trillingen in al zijn spiergroepen (Drs S. de Tig ligt nu aan
het infuus, zie bovenstaande adres).
No comments:
Post a Comment