Auteur Emile (nog met oude helm!) |
Met
nog maar vier weken te gaan voor de start van de Tour for Life kan nu al worden
geconstateerd dat maar weinigen de daadwerkelijke impact hebben kunnen
inschatten van de consequenties van onze spontane inschrijving. De racefiets is
al maanden niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, brengt ons op
plaatsen die we normaal gesproken nooit hadden bezocht en tot daden waarvan we
niet wisten dat we er toe in staat waren. De fiets wordt meegesleept naar
familiebezoek, gaat mee op de boot, wordt ingezet voor woon- werkverkeer en
speelt een belangrijke rol tijdens onze vakantie. Dit blijkt ook uit de
verslaglegging van de fietsavonturen van teamgenoot Emile. Bij deze zijn WHERE
ABOUTS tijdens zijn vakantie in Italie (1week) en Corsica (1 week):
Na een trainingsritje ergens tussen Venetie en Florence die met name tot doel had de vele autokilometers uit de benen te rijden, dan eindelijk na een paar dagen aangekomen bij het meer van Bolsena. Een mooie uitval plek voor de Romeinen want slechts op 130km van Rome. Met een van GPSies downloadend routebeschrijving rondom het meer, heb ik me verschrikkelijk vertild aan de zwaarte ervan: de 90km/1500hm leken op papier toch zo goed te doen !? Allereerst ben ik gestart vlak voor het middaguur met slechts een ontbijtje achter de kiezen. omdat ik 's ochtend nog bij de lokale fietsboer moest zijn (later meer). Met een temperatuur van tenminste 30 graden en een leuk tegenwindje vanaf de noordkant van het meer, begon het tankje aardig leeg te raken..... Mijn 2 bidons waren dat al eerder, dus onderweg cola en water ingeslagen, al rijdend wat gegeten en verder.
Na een trainingsritje ergens tussen Venetie en Florence die met name tot doel had de vele autokilometers uit de benen te rijden, dan eindelijk na een paar dagen aangekomen bij het meer van Bolsena. Een mooie uitval plek voor de Romeinen want slechts op 130km van Rome. Met een van GPSies downloadend routebeschrijving rondom het meer, heb ik me verschrikkelijk vertild aan de zwaarte ervan: de 90km/1500hm leken op papier toch zo goed te doen !? Allereerst ben ik gestart vlak voor het middaguur met slechts een ontbijtje achter de kiezen. omdat ik 's ochtend nog bij de lokale fietsboer moest zijn (later meer). Met een temperatuur van tenminste 30 graden en een leuk tegenwindje vanaf de noordkant van het meer, begon het tankje aardig leeg te raken..... Mijn 2 bidons waren dat al eerder, dus onderweg cola en water ingeslagen, al rijdend wat gegeten en verder.
Wat nog het meest tegenviel, was de abominabele
toestand van het wegdek, met name op dat gedeelte waar een fietser geacht wordt
te rijden: aan de rechterkant en niet teveel naar het midden (Siebe!). De
onverharde paden op de Strabrechtse Heide fietsen veel comfortabeler. Na de
laatste col van de rit te hebben overwonnen, was de dorst en honger erg groot
en ben ik neergestreken op een terrasje voor werkloze Bolseners. Kort na mij komt daar een groep zichtbaar ongetrainde Denen van hoog in de veertig - vooraan in de vijftig aan gekacheld op mountainbikes onder leiding van een op
Bjarne Riss gelijkende gids. Bleek een gezelschap van 'singles' te zijn, die
via een reisorganisatie zich voor deze trip aangemeld hebben. Even leuk
gepraat met een aantal blonde vertegenwoordigsters van deze groep: uitnodiging
voor volgend jaar heb ik op zak. Enfin, het werd tijd om huiswaarts te keren en
de laatste kilometers downhill af te leggen.
Ik zou nog even terugkomen op die 'fietsboer'
Caprio1906 uit Montefiascone: nog nooit zo iets gezien! Een mega grote
werkplaats, lab om metingen te doen aan fiets en rijder (problemi + benessere
= performance zie http://www.gstimebike.com/
), showroom met prachtige fietsen, frames en
accessoires. Naar aanleiding van een
bloedmooie Pinarello heb ik met de eigenaar van Caprio1906 nog gesproken over
Tour For Life en onze eigen historische Pinarello die de heuvels over gaat. Blijkt daar net een belangrijke commercieel manager van Pinarello in winkel te
zijn, waar ik absoluut een hand mee moet schudden. Helaas spreekt deze
man geen woord Engels …. De eigenaar zelf wilde graag met mij volgende keer een
rondje mee rijden. Nairo Quintana is waarschijnlijk beste look-alike voor deze
man: loopt makkelijk onder een tafel door en weegt nog geen 60kg. Van Marjits
in deze winkel een nieuwe helm gekregen in de Colore Arancione: het is ook
verschrikkelijk gevaarlijk rijden daar in Italiƫ ; -)!
Een andere memorabele rit is die op Corsica
geweest. Wat allereerst opvalt is de kwaliteit van de wegen in vergelijking met
die in Italiƫ. Natuurlijk is de Tour de France daar geweest en zijn de wegen
waarlangs de tour zich afgespeeld heeft, fenomenaal goed (als francofiel kan ik
niet anders rapporteren). Onze residence bevond zich langs de laatste
kilometers van Etappe 2, die eindigde iets buiten Ajaccio. Het moet daar een
enorme chaos geweest zijn (de Corsicanen noemen dat 'un bordel'' ), want
de weg loopt dood iets voorbij de finish. Daar bevinden zich de Iles de Sanguinaires
, die rood/purper kleuren bij
ondergaande zon (point parate: een aanrader). De route die ik gereden heeft
kenmerkt zich door een voor Corsica typerend hoogteprofiel als je van de kust
landinwaarts rijdt: de eerste helft van je rit rij je alleen bergop, daarna logischerwijs
vooral bergaf.
Met 27 graden om 8 uur in de ochtend en ruim boven
de 30 graden na 10 uur, was het weer een dorstig ritje. Op een van mijn
tankplaatsen, Bastelica - net iets voorbij Radicale - strompel ik een barretje
binnen en vraag om koud water en cola. Begint deze man een heel verhaal af te
steken dat hij het beste water van heel Corsica heeft. Hij heeft een speciale
tank onder zijn huis liggen en daar laat hij speciaal water uit de Alpen
aanvoeren. Nergens anders te krijgen ! Bovendien zou dit water erg goed zijn
voor herstel en geen pijn in de buik opleveren. Om hem (en mijzelf) te
plezieren heb ik ter plekke 2 bidons geledigd en 2 volle voor onderweg
meegenomen. Toen nam hij me mee naar buiten en liet hij zijn uithangbord zien:
speciaal voor al die vermoeide fietsers en wandelaars, biedt hij dit water
gratis aan UNE EAU PURE SORTIE DES MONTAGNES DE BASTELICA. Gesterkt door dit
fantastische water, vlieg ik de laatste kilometers naar boven. Helaas, net
zoals met de toverdrank van Panoramix stopt de werking na enige tijd. Uiteindelijk
toch thuisgekomen.
Twee dagen later zie ik 's ochtends bij ons appartement het bekende TVM logo/tenue op een racefiets voorbij komen en in de avond zie ik deze zelfde sporter sprintoefeningen doen heuvelop. Blijkt onze tweevoudig wereldkampioen sprint Erben Wennemars te zijn. Ondanks dat hij al 3 jaar geleden afscheid genomen heeft van de topsport, traint hij doodleuk 2x per dag zonder daarbij de fitness mee te tellen. Kortom, ons trainingsschema is echte recreatief en zo is het ook bedoeld. Op zijn verzoek heb ik nog meegeholpen met wat elastieken banden, zodat hij bochtentraining met weerstand kon doen. Daarna een biertje met hem gedronken. Hele geruststelling dat dat ook onderdeel van zijn programma is. Daar kunnen we dus ook gewoon mee doorgaan.
Het laatste belangrijke wapenfeit heeft plaatsgevonden in Nederland: ik heb een tandje extra erbij laten leggen op de pion achter. Toch prettig idee om iets over te hebben .... Kan nu bijna niet meer wachten tot 1 September, want dat rijden op het vlakke in Nederland is toch even iets anders.
Emile
Twee dagen later zie ik 's ochtends bij ons appartement het bekende TVM logo/tenue op een racefiets voorbij komen en in de avond zie ik deze zelfde sporter sprintoefeningen doen heuvelop. Blijkt onze tweevoudig wereldkampioen sprint Erben Wennemars te zijn. Ondanks dat hij al 3 jaar geleden afscheid genomen heeft van de topsport, traint hij doodleuk 2x per dag zonder daarbij de fitness mee te tellen. Kortom, ons trainingsschema is echte recreatief en zo is het ook bedoeld. Op zijn verzoek heb ik nog meegeholpen met wat elastieken banden, zodat hij bochtentraining met weerstand kon doen. Daarna een biertje met hem gedronken. Hele geruststelling dat dat ook onderdeel van zijn programma is. Daar kunnen we dus ook gewoon mee doorgaan.
Het laatste belangrijke wapenfeit heeft plaatsgevonden in Nederland: ik heb een tandje extra erbij laten leggen op de pion achter. Toch prettig idee om iets over te hebben .... Kan nu bijna niet meer wachten tot 1 September, want dat rijden op het vlakke in Nederland is toch even iets anders.
Emile
No comments:
Post a Comment