Strakke bakkies en snelle velgen


Waar kun je een goede fietsenzaak aan herkennen? Is het de indrukwekkende opstelling glimmende tweewielers van de bekende namen van de laagste tot de hoogste prijsklasse? Of een sobere opstelling van obscure merken zonder prijskaartjes maar met uitputtende technische omschrijvingen? Een steriele werkplaats als een formule 1 garage of  een rommelige werkplek met een indrukwekkende hoeveelheid onderdelen in vettige schoenendozen en vergeelde foto’s van oude wielerhelden aan de muur? 

Na vergelijkend onderzoek in verschillende plaatsen en landen zit het hem volgens mij niet zozeer in de fietsen maar gaat het om een ander belangrijk apparaat dat een prominente plaats in de zaak moet hebben: het koffiezet apparaat.  Dit kan een glimmende Italiaanse espresso machine zijn die op de toonbank staat te schitteren, maar mag ook een beduimelde doordruppelaar zijn op de werkbank. Alle apparaten er tussenin (vooral die met plastic bekertjes ernaast opgesteld) zijn naar mijn idee verdacht: risico is dat de eigenaar dit onder het mom van klantenservice in de zaak heeft geplaatst. Maar er moet volgens mij sprake zijn van een echte passie voor koffie als dagelijkse levensbehoefte die zich direct door vertaald naar de passie voor de fiets en een goede fietsenzaak. 

Opvallend daarbij is een nieuwe trend die de laatste tijd steeds meer opduikt: fietsenzaken die koffie verkopen of zelfs koffiespecialisten die ook bijzondere fietsen in de zaak plaatsen. Vraag blijft daarbij wel wat de relatie is tussen koffie en fietsen: word je er een betere fietsenmaker van of ga je er harder door fietsen? Onderzoek heeft uitgewezen dat dit laatste wel het geval is, maar het gaat volgens dopingdeskundigen dan niet om de vermeende werking van cafeine als aanjager van vetverbranding. Het verhaal dat cafeine fungeert als afbreker van vetten, waardoor je je koolhydraten beter zou kunnen aanwenden voor een splijtende demarrage kan naar het rijk der fabelen.

Nee, het zit hem in je hoofd: volgens onderzoekers van het Australian Institute of Sport en de RMIT University in Melbourne heeft cafeïne een dempende werking op de persoonlijke ervaring van de inspanningsintensiteit. Met andere woorden: dezelfde inspanning voelt als minder zwaar, na een paar koppen koffie. Qua metabolisme verandert er dus niks, het zit allemaal tussen de oren. Maar hoeveel koffie moet er dan door je keel om een optimaal effect in je hoofd te bereiken? Volgens dezelfde specialisten is de beste dosis cafeïne ongeveer 3mg per kilogram lichaamsgewicht. In een blikje Red Bull zit 80mg cafeïne, in een blikje Coca-Cola zit 33mg. Met 3 blikjes Red Bull of 8 blikjes Cola zit ik dan goed, maar daar krijg je geen vleugels maar eerdere kots neigingen of een maagperforatie van. 

Als je uitgaat van 100 mg cafeine per kopje koffie zijn drie espressootjes voorafgaande aan een mooie tocht optimaal. Wat de onderzoekers daarbij wel nog vermelden is het feit dat cafeïne niet bij iedereen werkt. Het effect varieert nogal, zo sterk zelfs, dat bij sommige mensen een negatief effect kan ontstaan. Maar gemiddeld genomen zou het prestatievermogen met 2 tot 5% moeten verbeteren en dat is altijd meegenomen. Cafeïne heeft ook bepaalde bijwerkingen die je parten zou kunnen spelen: een verhoogde hartslag, angstigheid en een verminderde fijne motoriek en uiteraard val je er minder goed door in slaap.

Ik zie hier toch wat complicaties tijdens de bergetappes bij Tour for Life: die verhoogde hartslag kan een nog hogere frequentie krijgen bij de afdalingen en als je dan ook nog niet lekker kunt sturen en remmen wordt het echt lastig. Laten we het koffie effect eerst maar uitproberen tijdens onze trainingen en kijken of we daarmee slapeloze nachten voor Tour for Life kunnen voorkomen.

Genietende van een prima bakkie stond ik laatst in zo’n mooie wielerwinkel. Vanuit deze zaak werd een toertocht georganiseerd en voorafgaand hieraan konden belangstellenden nieuwe wielensets laten monteren om uit te proberen. Er werd verteld dat een goede (lees erg dure) velgen set kan leiden tot een snelheidsverbetering van wel 10%. Maar deze verbetering doet zich pas voor als je boven de 40 km/per uur rijdt! Dit was voor mij reden om vooralsnog maar af te zien van deze wielenwissel op proef: eerst maar wat strakke bakkies drinken en hierop volgende noodzakelijke trainingstochten rijden om de aanschaf van deze snelle velgen te rechtvaardigen.

Zit het vermeende effect van mooie fietsspullen trouwens ook niet in je hoofd? De dempende werking op het gezond verstand bij dure uitgaves is natuurlijk algemeen bekend. Afgaande op de vaak zeer kostbare fietsen waarop er op deze middag werd gereden waren er een aantal wielerliefhebbers goed de weg kwijt. Maar dat is dan wel weer prima voor de fietsenhandel. Overigens is er voor de goede fietsenspecialist daarbij nog een ander belangrijke onderscheidend beoordelingscriterium, namelijk het uitdragen van de combinatie fietsen en bier. Deze winkel had dat na terugkomst van een mooie rit prima voor elkaar: een top zaak dus! De prestatie verhogende effecten van de combinatie bier en fietsen moeten we natuurlijk als team ook nog gaan onderzoeken, stel voor dat we dat tijdens het trainingsweekend oppakken.

No comments:

Post a Comment