Voer & Training


Het was weer een mooie dag afgelopen zondag tijdens de Tour for Life informatie bijeenkomst in Bunnik! Was de heenweg al een aardige zoektocht, de terugtocht was niet minder spannend. Bij Nieuwegein overvallen door een spontane hongerklop. Ik was welgeteld 6 km onderweg! Drie Sultanas verder belandde ik spontaan in de Nieuwegeinse puzzeltocht van toch zeker een half uur. Vraag me een straat in NIeuwegein en ik ken 'em inmiddels. Elke krocht gezien...
Maar wat was het een waanzinnig mooi fietsweer vanmiddag! Het geleerde uit de clinic gelijk toegepast en op een lage hartslag naar huis gefietst. Kost 20 minuten extra, 'maar dan train je pas echt' volgens de clinicman.

Even de highlights uit mijn clinic:

1. TRAINING
Belangrijk om zoveel mogelijk in hartzone D1 en D2 te trainen. Voor je gevoel is dat niks, maar het is vele malen effectiever dan alleen maar knallen. D1 en D2 kunnen ze in de medische test voor je uitrekenen. De lekenproef is: zolang je een gesprek kunt voeren al fietsende zit je goed.

Verder is in aanloop naar de Tour for Life 160 - 200 km per week aan te raden. In ieder geval niet meer dan 300 per week gemiddeld omdat je dan je lichaam uitput.

Vanaf half augustus alleen nog maar recreatieve D1 en D2 tochtjes. Zeker geen grote inspanningstraining meer.

2. VOEDING
Qua voeding zijn er eigenlijk geen bijzondere zaken. Je moet een normaal eetpatroon nastreven. Advies was "alles eten dat een felle kleur heeft". Dus alle groenten en fruit, vet en koolhydraten met mate.
Streven moet zijn om je vetpercentage omlaag te brengen (Joost, daar gaan we!). Idealiter moet het rond de 15% liggen. Elke kilo die je eraf haalt hoef je niet meer naar boven te sleuren.

Vooralsnog hoef je niet overmatig koolhydraten te eten, dat is pas zinvol in de laatste dagen voorafgaand aan de tour of life.

Sportrepen, gels etc.
Advies is om de komende maanden zoveel mogelijk verschillende repen en gels uit te proberen. Iedereen heeft voorkeuren in smaak en daarbij heeft elke reep een andere uitwerking. Dat kun je beter van tevoren weten. Het schijnt dat je na dag 3 alles smerig begint te vinden, dus als je dan maar 1 soort bij je hebt, krijg je het niet meer weg. Afwisselen is dus de remedie. Iedereen zou 5 daarom soorten repen/gels mee moeten nemen.

Let op! Gels werken alleen in combinatie met ander voer. Sterker nog. Alleen maar gels eten levert gegarandeert maagproblemen op.

Drank
Alleen water in een bidon helpt niet. Het schijnt dat je lichaam dat niet opneemt. Tijdens het trainen moet je er dus een scheut limonadesiroop ingieten. Energydrank voor training is geen aanrader want veel te veel calorie├źn en suikers. Voor toertochten en Tour for Life moet je wel werken met sport/energydrinks.

Na extreme training, toertochten en elke dag tour of life is een hersteldrank een aanrader. Advies was SIS <http://bit.ly/ZHJjWg> . Voordeel van dat spul schijnt te zijn dat het je stofwisseling weer enigszins herstelt en dat je dus normaal kunt eten.

3. SPULLEN
Dit was een beetje een rommelig verhaal. Advies was in ieder geval nieuwe banden en remblokken voorafgaand aan de Tour of Life.

Wielen
Voor afdalen zijn hoge carbonvelgen levensgevaarlijk volgens de instructeur van vandaag. De hitte in de velgen wordt tijdens afdalen (remmen) zo groot dat de binnenbanden kunnen smelten en dat je een klapband kunt krijgen. Gebeurt dat bij het afdalen dan moet je hopen dat het je achterband is en niet de voorband. Meer commentaar was overbodig.

Mihaly

No comments:

Post a Comment