Veni, Vidi, Bici

Binnenkort op de weg te bewonderen! 

De nostalgie rondom het fietsen lijkt een nog grotere trend te worden na de recente doping debacles bij Lance Armstrong en de Rabo ploeg. Wat is dat toch, die hang naar heroïek, afzien en stalen rossen terwijl commercie, wetenschappelijke trainingsschema’s (of is dat nog steeds een eufemisme?) en carbon de dagelijkse wieler realiteit bepalen.

Laten we ons echt graag voor de gek houden door ons behaaglijk onder te dompelen in het verleden of zit er nog enige waarheid in de roemruchte wielerhistorie? In een recentelijk verslag over de “North American Hand-made Bike Show” (tja, je bent een fan van het oude handwerk of niet) las ik een mooie vergelijking  tussen de biermarkt en de fietsenmarkt. Naar de Nederlandse markt vertaalt gaat het dan over de overeenkomsten tussen de bier- en fietsgiganten Heineken en Giant tegenover de gepassioneerde kleintjes als Brouwerij De Natte Gijt uit Weert en St. Joris Cycles uit Eindhoven.

Grootkapitaal tegenover ambachtelijkheid: enorme brouwerijen over de hele wereld en fietsfabrieken in Azië naast succesvolle kleinschalige initiatieven. Volgens de economische wetten moet schaalvergroting leiden tot prijsverlaging maar het wonderlijke is dat beide productiemethoden uitkomen op hetzelfde prijsniveau. Een kratje Heineken kost immers net zoveel als een kratje ‘Natte’ van Brouwerij ’t Y. En een strak afgemonteerde Cannondale is net zo duur als een volledige tailormade St. Joris fiets. Eenzelfde trend is trouwens ook zichtbaar in de supermarktwereld met de grote jongens Jumbo en Albert Heijn naast succesvolle “lokale” supermarkt initiatieven als Marqt en de Landmarkt.    

Weten waar iets vandaan komt, weten wie er achter een product zit. Dat is volgens mij de trend die er nu weer echt toe doet. Dat is niet ouderwets, maar wel iets dat in het verleden vanzelfsprekend was. Je fietste naar de lokale boer op de Rul voor de spruitjes en vertrouwde op de mannen uit Lieshout voor een eerlijk biertje uit een houten krat. Dat die spruitjes mogelijk volledig onder gespoten waren en Bavaria inmiddels de wereldmarkt aan het veroveren is met blauwe kunststof kratten laten we hier maar even buiten beschouwing.  

Terug naar het wielrennen van vandaag met de retroshirts van het nieuwe Team Blanco, de opnieuw populair wordende handgemaakte superlichte stalen frames maar ook met het elektronisch schakelen,  de windtunnel. Ook bij het fietsen komt het naar mijn idee nog steeds neer op het geloof in de hardheid van de koers en het verhaal van het oprechte kapot gaan van een nieuw wielertalent. Daar is niets nostalgisch aan. En waar de renner het vandaan haalt? Laten we hopen dat de wielersport iets van de geschiedenis geleerd heeft, al vertoont de opmerkelijke reeks overwinningen van het SKY Team aan het begin van dit seizoen angstvallig veel overeenkomsten met de dominantie van de US Postal ploeg met ene Lance van enkele jaren geleden ... 

Wat er ook achterzit, ik verheug mij weer op de komende wielerklassiekers en jubileum editie van de Tour de France als inspiratie voor mijn trainingen voor Tour for Life. En die rare romein zag het toen al niet verkeerd: gewoon aan komen lopen, om je heen kijken en op je fiets stappen: iets mooiers is er niet. Vandaar dat Team Over the Hill dit citaat met trots op ons nagelnieuwe, uiteraard klassiek vormgegeven shirt zal gaan voeren: Veni, Vidi, Bici! 

No comments:

Post a Comment